Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Heroes of Might and Magic 2 (1996) | Nestárnoucí herní klasika s bohatým fantasy světem

Heroes of Might and Magic 2

Pojďte se jako král rozjet po světě plném pracujících lidí, nebezpečných magických tvorů, ale hlavně proti neočekávanému nepříteli, který si nárokuje váš kraj.

Dva znesváření bratři

Děj kampaně je zasazen do událostí po Heroes of Might and Magic 1 za vlády Lorda Morglina Ironfist, který sjednotil a ovládnul celý kontinent Enroth. Po jeho smrti připadne správa tohoto velkolepého království do rukou jeho dvou synů – Archibaldovi a Rolandovi. Archibald ovšem zatouží vládnout nad celou říší sám, a tak díky mnoha kličkám se mu povede jeho bratra Rolanda vyhnat do exilu a sám se zmocní koruny jako nový právoplatný král.

A právě zde do hry nastupujeme my, kdy si můžeme vybrat ze dvou kampaní a hrát tak buď za Rolanda, který se vzbouří a snaží se získat zpátky právoplatné dědictví a nebo za Archibalda, který musí toto povstání potlačit a korunu na své hlavě uchránit.

Heroes of Might and Magic 2 Heroes of Might and Magic 2

V říši smrti a říši života

Jak je zřejmé z tohoto uvedení do kampaně, stojí proti sobě dvě znepřátelené strany, což perfektně symbolizuje i samotný svět a kultury, které v něm žijí. Archibald zde představuje zlo, takže po jeho boku můžete spatřit nekromanty, barbary a čaroděje. Roland tedy automaticky zabírá dobrou stranu a po jeho boku tak stanou národy lesního lidu, rytíři a kouzelníci.

Každý z těchto národů má své speciální hrady, nabízí jiné jednotky a strategie boje. Na obou stranách naleznete národy, které jsou vhodné pro údernou, rychlou strategii na převálcování nepřítele, jiné pro střední délku hry a další díky drahým, ale silným jednotkám jsou následně neporazitelní v dlouhé hře. Je tak více než jasné, že síla a cena jednotek v jednotlivých hradech je notně nevyrovnaná, ovšem právě díky tomu nabízí větší strategické zatížení. Pro každou mapu je tak potřeba zvolit vhodný plán a nedat nepříteli možnost se rozrůst do nepřekonatelných rozměrů.

Kromě rozdílných typů hradů nabízí také každý z nich šest různě silných jednotek pro nákup do vlastní armády. Mezi nimi se typově nachází klasické pěší jednotky, které musejí přejít přes bitevní pole až k nepříteli, aby mu mohly zasadit ránu. Dalšími jsou střelecké jednotky, které mohou zasáhnout téměř kohokoliv na bitevním poli, ovšem mohou mít jistou penalizaci za vzdálenost či obranu. Posledními jednotkami jsou ty létací, které dokáží překonat překážky, přeletět celé bitevní pole a nadělat v řadách lukostřelců pěkný nepořádek. Ve vaší armádě je ovšem místo pouze pro pět druhů vojáků, tak které zvolíte?

Heroes of Might and Magic 2 Heroes of Might and Magic 2

Souboje na život a na smrt

A jak se vlastně bojuje? Heroes of Might and Magic 2 je totiž také tak trochu RPG, kdy kromě vojska najímáte také hrdiny či velitele těchto vojsk. Ti jezdí po mapě na koni, objevují nové lokality (projetá místa již trvale vidíte, tam kde jste ještě nebyli, se nachází jen černý neprozkoumaný prostor) a snaží se nejenom postavit protivníkovu hrdinovi, ale zároveň také čistí svá vlastní území od nestvůr tyranizujícím okolí a zabírají si objevené doly, vesnice či rovnou celé hrady (které je potřeba nejprve dobýt!).

Stačí tedy s tímto hrdinou přijet do znepřáteleného města, blízko k nestvůře nebo rovnou zaútočit na nepřátelského hrdinu, se kterým se následně přenesete na bitevní pole. Každá strana na bitevním poli má maximálně 5 druhů jednotek (kdy jejich počty se kumulují), se kterými tahovým způsobem bojujete. Pořadí tahů jednotek může ovlivnit především štěstí a morálka, takže není nad to s hrdinou v průběhu hry navštěvovat různé svatyně, fontány štěstí nebo stavět další monumenty ve městě, které vám zajistí přízeň.

Nesmím zapomenout ani na magii, protože sesílání kouzel se vám hodí nejen při jízdě na mapě (třeba při pátrání po nových dolech nebo lokalizaci nepřítele), ale především na bitevním poli. Tam může hrdina sesílat taková ta obyčejnější kouzla jako je střela nebo štěstí pro své vojsko, ale při znalosti větších okruhů magie dokáže přes celou herní plochu klidně vyvolat ohnivou bouři či zduplikovat svého nejsilnějšího vojáka.

Heroes of Might and Magic 2 Heroes of Might and Magic 2

Tak trochu RPG…

Díky tomu se příhodně nabízí otázka, jak se dostat k větším okruhům magie. Samozřejmě je potřeba se se svým hrdinou pravidelně účastnit soubojů, za které získává zkušenosti. Po dosažení určitého počtu pak přechází na novou úroveň a náhodně (dle národa, ze kterého pochází) získává dovednostní bod do útoku, obrany, síly kouzel nebo zásoby many. Je tedy více než jasné, že když si pořídíte jako hrdinu barbara, že tyto dovednosti se budou načítat spíše do útoku a obrany než zbylých dvou. Mimochodem útok a obrana zvyšují tyto statusy u vojska pod vedením tohoto hrdiny, a tak i s menší armádou dokáže překonat počtem většího protivníka, protože silově na tom může být daleko lépe.

Kromě dovednostních bodů získává hrdina také speciální vlastnost, kdy vy si můžete vybrat ze dvou nabízených. A tak je na vás, jestli se budete věnovat tomu, aby vás hrdina co nejdále na mapě dojel, aby vydělal nějaké ty zlaťáky nebo ovládnul lépe kouzla. Otázkou tak zůstává, je lepší mít jednoho silného hlavního hrdinu se spoustou zkušeností a dovedností nebo raději zvolit větší počet hrdinů, kteří nebudou tak zkušení, ale prozkoumají a pokryjí větší část mapy?

Heroes of Might and Magic 2 Heroes of Might and Magic 2

… a tak trochu tahová strategie

Na první pohled se vám nyní může zdát, že je to vlastně takové RPG, což ovšem není pravda. Heroes II je především tahovou strategií. Hrdinů totiž můžete mít nespočet a je jen na vás, jaká strategická města a místa dobudete. Musíte nejen korigovat své hrdiny po herní mapě, ale také zajišťovat přísun drahých kovů a surovin potřebných pro rozvoj vašich měst, abyste v nich mohli nakupovat lepší a silnější vojáky, případně je pořádně obrnit proti dobyvatelům.

Ač je to poměrně netradiční, nehrajete real-time, ale na tahy, pod čímž si můžete představit, že můžete hrát tak dlouho, dokud vaši hrdinové mají zásobu kroků, kterými se mohou pohybovat po mapě. Dále samozřejmě můžete spravovat svá města, nakupovat vojska a až vyčerpáte veškeré možnosti, pomocí tlačítka času přesunete tah na protihráče.

Heroes of Might and Magic 2 Heroes of Might and Magic 2

Multiplayer, který se neomrzí

Kromě kampaní nabízí tato hra také velmi příjemný multiplayer. Díky svému tahovému systému vám bude stačit jeden jediný počítač, u kterého se budete se svými přáteli střídat a předávat si tahy. Když si někdo odběhne třeba něco dobrého zbaštit, tak mu hra nikam neuteče, protože čeká, až se protočí všichni hráči a potvrdí, že odehráli své kolo a chtějí předat hru dalšímu hráči v pořadí.

Doma jsme si tenhle multiplayer tak zalíbili, že se několik (starších) titulů v edici Heroes of Might and Magic trvale umístilo na našem noťasu a semtam si je po večerech u filmu spustíme a zahrajeme si. Některé z her nabízí týmovou spolupráci, většina jich je ovšem striktně ‚všichni proti sobě‘. Vybrat si můžete nejen velikost mapy, která ovlivní celkovou herní dobu, ale také například národ, za který chcete hrát.

Jedinou nevýhodou je, že nepřítele běhajícího po mapě vidí pouze hráč hrající v pořadí poslední, po kterém hraje nepřítel. První v pořadí má tak nevýhodu, je potřeba mapu pečlivě prozkoumat před samotným tažením hrdinů, protože se nám nejednou stalo, že jsme přehlédli nepřátelského hrdinu na našem území.

Heroes of Might and Magic 2 Heroes of Might and Magic 2

Pokrok od prvního dílu

Ačkoliv Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest a Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars dělí mezi vydáními pouhý rok a většina základních principů byla tak převzata, přesto se hra dočkala mnoha zajímavých vylepšení. Například získávání oněch dovednosti, jako je delší dojezd či lepší magie. Díky magickému poolu nyní nemusejí hrdinové zapomínat dříve naučená kouzla, protože jsou pro jejich vyvolání již omezení.

Oproti předchozímu dílu zde máte ne čtyři, ale rovnou šest národů, kdy přibyli nekromanti (zlo) a kouzelníci (dobro). V hradech pak lze jednotky vylepšit, aby byly silnější, ale samozřejmě také dražší. Taktéž samotná města nabízejí spoustu budov, ať již od vhodného opevnění nebo další doplňkové stavby, např. pro denní příjem.

Závěrečné hodnocení

Tahová strategie s prvky RPG společně s kouzelnou grafikou a příjemným soundtrackem i po více než 20 letech neztrácí nic ze své hratelnosti. Ačkoliv vyšla spousta pokračování série Heroes of Might and Magic, i ty starší verze jako je právě Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars dokáží stále plně zabavit nové hráče a nechat je užívat si tu jedinečnou atmosféru fantasy světa čekajícího na prozkoumání a dobytí. Jedinečný multiplayer je už jen třešničkou na dortu. Pokud HoMaM neznáte, rozhodně neváhejte vyzkoušet.

Moje hodnocení: 10/10

Datadisk k HoMaM 2
  • The Price of Loyalty (1997)
Série HoMaM (bez datadisků)
  • Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest (1995)
  • Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars (1996)
  • Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia (1999)
  • Heroes of Might and Magic IV (2002)
  • Heroes of Might and Magic V (2006)
  • Might & Magic Heroes VI (2011)
  • Might & Magic Heroes VII (2015)
Zajímavé odkazy

Heroes of Might and Magic 2Můžete zakoupit: GOG

Název: Heroes of Might and Magic 2
Rok vydání: 1996
Žánr: tahová strategie
Délka hraní: 30h+
Vývojář: New World Computing, Jon Van Caneghem
Vydavatel: New World Computing, The 3DO Company

  

Podělte se o článek s přáteli

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Lucie | 33 | Ostrava
Vítejte v mém malém světě plném knih,
filmů, her a různých zážitků.


Kontakt
friedelova@dragell.cz

Jsem také na


Mohlo by vás zajímat

Knižní podcast

Podcast Knižní drbárna, který natáčím společně se spisovatelkou Jitkou Ládrovou, si můžete poslechnout na Spotify nebo YouTube. Nová epizoda vás čeká každé druhé úterý.

Nejnovější díl: Co je náplní práce redaktora? A posílat rukopis do více nakladatelství? | Host: Jiří Štěpán

Podpořte mne

Již nyní zde naleznete například záznam z besedy se spisovatelkou Michaelou Merglovou nebo Terezou Matouškovou.

Čtenářský klub – společné čtení

V červenci čteme první díl legendární série Trpaslíci od Markuse Heitze, tak se neváhejte zapojit. Zakupte si knihu nebo audioknihu ještě dnes. Společné setkání proběhne na Zoomu 2. srpna:

  • 17:00 – debata o knize Trpaslíci
  • 18:00 – autorské čtení 4 českých spisovatelů

 

| Odkaz na Zoom zde |
 Jak funguje čtenářský klub a co nabízí? |
 
Markus Heitz - Trpaslíci

© 2015-2024 Dragell | friedelova@dragell.cz