I odvěcí nepřátelé se musejí jednou sjednotit, když stojí proti ještě většímu zlu než obvykle. Zima přituhuje, jídlo dochází a nikde už není bezpečno.
Jak vypadá konec světa?
Už je to několik týdnů, co se slunce přestalo pohybovat po obloze. Hubí tak plodiny a zapečeťuje řeky ledovou pokrývkou. Život na zemi, ale dál ubíhá svým tempem, neboť je spoustu co k vyjednávání. Vždyť zde žijí lidé a Varlové, rohatí obři, kteří spolu ne vždy vycházejí. A právě nyní princ Ludin míří za doprovodu své eskorty i mnoha Varlů do hlavního varlského města uzavřít alianci mezi těmito dvěma rasami. To ještě netuší, že nepohybující se slunce je tím nejmenší problémem, který mění zemi k obrazu svému.
Daleko na východě se totiž daly věci do pohybu ještě horším směrem. Je to právě malá vesnička Skogr, která se musí postavit proti útoku Běsů, podivné rase vytvořené z kamene, která s sebou přináší jen bolest a záhubu. Pradávná legenda o konci světa se tak dává do pohybu, protože tahle černá lavina válečníků začne ničit vše živé před sebou a jednotlivé lidské vesnice přestávají existovat. Jen díky pohotové reakci Rooka a Alette se daří přežít některým dalším a prchat před tou masou temnoty.
Do mrazivých končin
Úchvatné vyprávění inspirované severskou mytologií, která z každého cípu vyprávění vyzařuje. Vždyť stačí jen pozvednout roh a s obřími Varly si připít s vyřčeným: „Skål“.
Svět je vykreslen v jednoduché 2D grafice, která mu dodává patřičnou atmosféru. Vždyť při pohledu na tuto hru zacítíte nostalgickou vlnu série Heroes of Might and Magic a textových adventur. Hra se totiž skládá ze tří hlavních pilířů – tahových soubojů (které jsem si opravdu zamilovala, neboť Heroes 2 mám na svém PC nainstalovány nonstop), textových situací a rozhovorů a dále putování krajinou.
Když řinčí meče
Tahové souboje jsou statické a ačkoliv to může hráčům moderních her přinášet lehčí obtíže s hraním, já jsem na statickou herní plochu zvyklá právě z výše jmenované hry. Velmi se mi zalíbil systém, kterým byly souboje provedeny. Samozřejmě každá z postav má svoji vlastní sílu a obranu, z které se propočítává úspěšnost útoku/obrany vzhledem k danému nepříteli. Zajímavým aspektem se ovšem stává, že vaše síla je zároveň vaším životem, takže čím více jste zranění, tím menší úder nepříteli dáte. Nesmím zapomenout ani na speciální útoky (odhodit všechny kolem sebe, nastražit na pole vystřelený šíp, označit cíl, na něhož všichni v blízkosti zaútočí) za bonusové body, které vám může přinést nejen dovednost, ale také morálka v družině.
Zabojujete si jak za lidi, tak za Varly, kdy si navíc můžete vybrat hned z několika povolání, jako je třeba lučištník, válečník či čaroděj. Do každého boje si můžete vzít pouze omezený počet hrdinů a podle výběru tak uzpůsobujete strategii následujícího boje, protože jste to jedině vy, kdo může rozhodnou o vítězství a porážce, či dokonce smrti.
Každý z hrdinů může být také jednoduchým systémem vylepšován. Jednotlivé levely se totiž zpřístupní za dosažení určitých počtů zabití nepřítel daným bojovníkem a za věhlas pak necháte postavu vylepšit na odemčenou úroveň. Dostanete 2 body, které můžete rozdělit mezi jednotlivé dovednosti dle libosti. Jelikož ale není věhlas nekonečný a potřebujete jej i na další podstatné věci, je potřeba si předem určit, do kterých postav je vhodné jej investovat.
Jen vy rozhodujete o osudu
Jak jsem již zmiňovala, podstatnou součástí hry The Banner Saga jsou tak rozhovory či textové situace, na které musíte reagovat. Vaše reakce přitom mohou mít zásadní následky v průběhu hry, neboť díky nim rozhodnete o osudu některých postav, navážete přátelské vztahy nebo naopak stejného člověka proti sobě dokážete poštvat a vyvolat souboj jen proto, že jste zvolili špatné kroky. Vaše rozhodování také nemálo ovlivňuje morálku, která je pak důležitým aspektem v boji. Může vám totiž přidat body pro speciální útoky a nebo vám je naopak sebrat, když je nálada ve vaší skupině na bodu mrazu. A to se může velmi lehce stát.
Třetí významnou částí je totiž putování krajinou, kdy sledujete svoji karavanu kráčející přes hory, lesy a vesnice. Ta každý den spotřebovává určitý počet jídla, dle toho, kolik zachráněných lidí a bojovníků s sebou máte. Když jídlo dojde, začnou vaši chráněnci umírat a morálka rapidně klesat. A to se děje i ve chvíli, kdy jim nedopřejete občas řádného odpočinku. Po cestě vás čekají různé speciální eventy, dorazíte na významná místa, střetnete se s nepřítelem či pocestnými, ale hlavně dorazíte jednou za čas do vesnic a měst. Tam je totiž potřeba nakoupit dalšího jídla pro vaši karavanu (a případně i speciální bonusové předměty pro vaše bojovníky, které budou užitečné v boji). Za vše pak platíte věhlasem obdrženým především za vítězství v boji, ale pozor, čím je vesnice či město více v krizi zasaženo nadcházející válkou, tím více bude stát jídlo, protože se o něj nemohou tolik dělit.
Vzhůru na konečnou
Vyvrcholením všeho je výrazně obtížný záporák, který dává takovou tečku za celým vaším putováním. Nutno poznamenat, že mi dal opravdu zabrat a musela jsem se do něj pouštět opakovaně. Ačkoliv tím završíte celý příběh, pocítíte z něj, že je to vlastně teprve jen začátek něčeho většího. The Banner Saga je totiž trojdílnou sérií, takže si musíte zakoupit i další díly, abyste zjistili, jak to celé doopravdy dopadlo. Zajímavostí je, že pokud dohrajete první díl, vaše zásadní rozhodnutí odtud se projeví i v dalším díle.
Nutno poznamenat, že výše tři uvedené prvky, na kterých hra funguje, se můžou stát po čase dosti repetetivní. Já jsem hrála 2-3h na jedno sezení a parádně jsem si hru užila, ale těžko říct, jaký bude dojem ze hry, pokud ji odehrajete na jeden zátah. Na druhou stranu musím říct, že je hra utnuta po takové době, aby se vám neomrzela. Jen škoda, že je opravdu vhodné sáhnout po dalších dílech.
Závěrečné shrnutí
Princip hry je opravdu velmi jednoduchý a dodává jedinečný zážitek. Rychle se v něm orientujete, jen je potřeba vybalancovat dobře jednotlivé aspekty a dobře se volit cestu při jednotlivých situacích. To bude totiž zásadním prvkem, kterým se rozhodne o úspěšnosti vaší pouti.
Herní čas je poměrně krátký, cca nějakých 10h, za které by se hra pro vás neměla stát repetetivní, takže v podstatě utnuto ve správnou chvíli. Na druhou stranu ovšem utrpěl silný příběh. Ačkoliv je řádně ukončen, máte pocit, že je to teprve první kapitola z něčeho většího, takový úvod, jak začala velká katastrofa. Hra The Banner Saga je totiž trilogií a abyste se dozvěděli celý příběh, musíte zabrousit i do pokračování.
Zajímavé odkazy
Zjistěte více o hře: www.BannerSaga.com
Hru můžete zakoupit: Steam
Název: The Banner Saga
Žánr: RPG
Herní doba: 10h
Vývojaři: Stoic Studio, Versus Evil
Rok vydání: 2014