Kam až jsme jako lidé schopni zajít, když ze světa zmizí maso? Znamenitá mrtvola představuje šokující svědectví, jak to v budoucnosti může vypadat, pokud přestanou existovat zvířata a lidé se tohoto zdroje potravy nechtějí vzdát.
Agustina Bazterrica – Znamenitá mrtvola
První vydání: 2017
První české vydání: 2022Agustina Bazterrica pochází z Argentiny, kde také vystudovala umění a nyní pracuje jako kurátorka uměleckého cyklu Siga al Conejo Blanco (Následuj bílého králíka). Svoje schopnosti a cit pro tvorbu promítla také do psaní, nejprve přispívala povídkami do časopisů, novin či antologií. Její povídky se také umisťovaly v soutěžích na prvních místech, tak se postupně pustila do delšího díla. Jejím prvním románem je Matar a la niña z roku 2013. Znamenitá mrtvola je jejím již třetím titulem, ale zároveň prvním, který byl přeložen do češtiny.
Když zvířata zachvátila ta zlá nemoc, které se snažili lidé ubránit zuby nehty, nemohlo se přistoupit na lepší krok než vybití všeho živého. Už žádní psi a kočky, kteří by vás vítali, když se vrátíte z práce. Už žádné vrtění ocasem nebo vrnění. Ale také už žádné krávy, prasata, slepice, maso…
Ačkoliv se lidstvo vykoupilo zásadním krokem z vlastní zhouby, nakonec přeci jen stojí před složitou otázkou – co si počít, když všichni jsou zvyklý jíst maso, potřebují ho, ale to není již kde brát. Možná jsou první kanibalistické útoky pod palbou kritiky, ale jak se brzy ukáže, vše má svoji cenu.
Ukázka z knihy Znamenitá mrtvola
Vejdou do haly s boxy, ale zůstanou v místnosti pro zaměstnance, kde je prosklené okno vedoucí do jiné haly, kde se kusy omračují. Září to tam oslepující bělobou.
Ten vyšší se posadí a ten druhý se ptá, proč nemůžou jít dovnitř. On odvětí, že tam mohou vstoupit jen autorizovaní zaměstnanci v řádném pracovním oděvu, protože musí dodržovat veškerá možná opatření, aby se maso nekontaminovalo.
Sergio, jeden z řezníků, ho pozdraví a vejde dovnitř. Je celý v bílém, na sobě černé pracovní boty, roušku, plastikovou zástěru, helmu a rukavice.– strana 73, kapitola 11
Pod drobnohledem
Netradiční dystopické dílo vás přivede do fungující společnosti, která se vlivem událostí proměnila. Lidé stále potřebují maso, a tak brzy najdou řešení, kde jej brát – sami u sebe. Jako němí diváci sledujeme pracovní výkon jednoho ze zaměstnanců mrazíren, který se na svých inspekcích vydává na jatka, chovné farmy a další místa pro zpracování masa a další částí lidského těla.
Autorka totiž svůj příběh uchopila zcela netradičním způsobem, který nemusí sednout každému, ale za mě se jedná o výborné zpracování. Není zde totiž primárně důležitý život hlavní hrdiny, ačkoliv i jeho dějová linie se postupně prohlubuje, až se jí dostane ke konci hlavního prostoru. To, co opravdu buduje knihu Znamenitá mrtvola, je samotný svět, všechna ta místa, popis jejich fungování, který má šokovat a znechutit v jednom.
Možná si v první chvíli řeknete, vždyť je to jen kniha. Někdy ale není od věci se zamyslet nad tím vším trochu více. Není to tak trochu zrcadlo naší společnosti? Vždyť přesně tohle všechno děláme zvířatům. Jsou to jen bezejmenné němé tváře (stejně jako lidé v knize, kterým jsou záměrně vytrhnuty hlasivky), které se nemohou ozvat, protestovat a musejí být prostě jen semlety na maso.
Zásadním pravidlem pro ty určené na maso je jediné – nepojmenovávat je. Překvapivě i hlavní hrdina není autorkou v textu označován jménem, je to jen „on“ a pouze někdy jeho kolegové jej osloví jménem. Vyvstává tak otázkou, jestli on je vlastně něco více než ona „zvířata“. Čtenáři se předkládá zajímavé vnímání tohoto člověka a vsazení jej do kontextu celého díla.
Také zde naleznete zásadní věc, která byla využita již v Orwellově 1984. Slovy ovládnete společnost. Zakažte slovo kanibalismus a pojídání lidí se stane normou, která nikomu nepřijde divná. Lidem ve farmách chovaných k porážce nikdy neříkejte lidi. Jsou to jen kusy, produkt, maso. Překvapivě tahle psychologická věc včetně pojmenování podivně pokřiveně působila i na mě jako na čtenáře. Začala jsem pociťovat, že jedni jsou méně než druzí, což mě o to více děsilo.
Nutno podotknout, že celé tohle je vlastně jen první vrstva příběhu, kterou vnímáte na první pohled. Jakmile se do něj ovšem ponoříte, budete sbírat drobečky, které hlavní hrdina kolem sebe trousí, najednou dojdete k další šokující vrstvě prohlubující celé dílo. Na to si ovšem budete muset přijít čtením sami.
Závěr knihy je spíše předvídatelný (ono nic jiného než dvě varianty zakončení vám stejně nevyjdou), otvírá další možnost nakládání s lidmi a do poslední chvíle tak autorka neváhá čtenáře šokovat. Snaží se totiž prošťourat každý možný způsob, jak „zvířata“ využít v nové společnosti a jak to vlastně normálně fungující lidi může ovlivnit.
Ne vždy se vyjadřuji k obálce, ale tentokrát přeci jen musím nějaké to slovo prohodit. Poprvé, když na mě kniha Znamenitá mrtvola vykoukla v reklamě, nepovažovala jsem ji za knihu, ale opravdu reklamu na nějaké maso. Pořádně jsem jí věnovala pozornost, až když jsem obálku spatřila znovu a tentokrát nezaměnitelně v knižní skupině. Dokonale napodobuje balení mastných produktů na našich putech a už tak od první chvíle neskrývaně odhaluje, co bude obsahovat.
Závěrečné shrnutí
Upozorňuji, že tohle čtení není pro každého a rozhodně bude potřebovat pevný žaludek. Vařit a porcovat se totiž tentokrát budou lidé a žádný detail vám nebude skryt. Projdete se po všech zpracovatelských a chovných místech a pocítíte psychologickou moc slov. Znamenitá mrtvola buduje příběh především na vykreslení kulis a život hlavního hrdiny už je jen třešničkou na dortu.
Mohlo by vás zajímat
Zakoupení knihy
Autor: Agustina Bazterrica
Název: Znamenitá mrtvola
Žánr: Horor
Počet stran: 256
Vazba: Pevná s přebalem
Nakladatelství: Fobos
Rok vydání: 2022