Co to slyší ucho moje – Ktož jsú boží bojovníci? Vždyť to se husité blíží, aby uzmuli, co není jejich. Nejsou ovšem jediní, protože nad Slezském se stahují mračna a ďábel vystrkuje rohy. Pojďte okusit trochu toho temného fantasy v nové české hře 1428: Shadows over Silesia.
Když se stáhnou stíny nad Slezskem
Rok 1428 je nejen pro České země, ale celou Evropu dobou temna. Všechna náboženství prorokují konec světa a v našem kraji bez krále se navíc tyto náboženské skupiny střetávají, aby si urvaly svůj podíl země. Vždyť jen a jen ten jejich bůh je ten pravý.
Husité tak míří na Slezsko, vypalují vesnice, dobývají města a neváhají mečem tít i do nebohých obyvatel. Mezi nimi jede na koni také hejtman Hynek, který zrovna míří s vojáky do další vesnice. Jenže ta už je vypálená, ačkoliv husitské vojsko se sem ještě nemělo jak dostat. A když narazí na podezřelé muže a vydá se je pronásledovat do jeskynního komplexu, ještě netuší, jaké nečekané a nebezpečné objevení jej v té tmě čeká.
Trailer ke hře 1428: Shadows over Silesia
Pod drobnohledem
Když už jsem u Hynka, rovnou začnu s hlavními postavami – ta totiž není jedna, ale rovnou dvě. Dočkáte se tak dvou střídajících se dějových linií hrdinů, kteří stojí každý na jiné straně barikády. Na jedné straně husita Hynek, opilec hýřící vtipem a na druhé straně johanitský rytíř Lothar, který dbá na počestnost, ctí Boha a stará se o své bližní.
Ale jak to tak bývá, když se dva perou, třetí se směje. V podzemí totiž kují pikle další uctívači toho svého jediného pravého boha. Do velmi umně vytvořených historických kulis tak vplouvá fantasy linka, nejprve se jen jemně vine, nepatrně na sebe upozorňuje, aby se postupně stala důležitým prvkem. A překvapivě vše funguje, působí nenásilně a vzájemně se doplňuje.
Jen pozor, hra primárně cílí na dospělé hráče a kromě předvídaného násilí – vždyť je to RPG, se dočkáme otrav, zmučených těl nebo třeba ničím necloněných sexuálních výjevů a scén.
Kombinace tří žánrů
1428: Shadows over Silesia v sobě kombinuje tři herní mechanismy – RPG, stealth a adventuru. Ačkoliv každá z nich má své specifické prvky, to vše je patřičně vyváženo a ve hře funguje. Také díky tomu v každé kapitole dominuje jiný způsob hraní a nikdy tak neupadnete do monotónnosti. Můžete hrát hru dle svého uvážení, zůstat při jednom stylu hraní, ale příběh vás velmi brzy potrestá a nepustí dál. Je tak dobré pamatovat na to, že kde se nejde proplížit, tam zkuste vytasit meč. A kde nějak nevychází ani zneškodnění protivníka, zkuste se poohlédnout po nějaké té hádance, stačí jen pořádně prošmejdit okolí a jistě vás brzy něco napadne. Pokud jste v těchto žánrech zběhlí, celkově tak hra až na pár záludnějších hádanek nenabízí vysokou obtížnost, tedy až na poslední kolo.
Jelikož se jedná o RPG, rozhodně se nevyhnete soubojům. Ty jsou poměrně jednoduché, kdy se buď oháníte mečem, bráníte nebo ustupujete. Stačí u protivníka najít pohybovou sekvenci, ve vhodném okamžiku zaútočit a tak protivníka brzy zneškodnit. Problémem se může stát situace, kdy stojíte proti přesile. Už dva nepřátele pouze proti vám velmi výrazně zvyšují problém poražení, neboť musíte reagovat na dva směry a doufat, že objevíte skulinu pro své výpady. Tato situace ovšem nenastává často, jde se jí odlákáváním stráží vyhnout, tedy až na pár momentů, kdy vás tvůrce záměrně vmanipuluje do nerovnoměrné potyčky. Chaotický se mi pak zdál davový souboj, uvítala bych označení mého bojovníka v chumlu, abych věděla, kterým směrem mlátit, tomu se ovšem věnuje pouze jedna kapitola.
Bohužel je zde jedno velké mínus a tím je samotné ovládání. Při klasickém pohybu totiž využíváte šipku kupředu a kolečko myši pro směrování postavy. Při přepnutí do soubojového režimu se pak postava neotáčí směrem dle kolečka ale za samotným kurzorem a obrazovka zůstává statická, čímž je ovlivněn i pohyb postavy a je nutné využívat šipky do všech stran. Je to opravdu chaotické, první kapitolu se v podstatě ovládání učíte a banner vás neustále upozorňuje, pokud delší dobu nevyužíváte kolečko myši. Já sama jsem na tyto rozdílné druhy ovládání mimo a v souboji občas dojela a musela jsem potyčky opakovat, když jsem nesprávně ovládala svoji postavu, zvyknout se na to ovšem dá. Na druhou stranu, pokud si nejste jisti, zda je ovládání něco pro vás, můžete na Steamu vyzkoušet demo.
Přesuňme se o kousek dál k stealth stylu hraní. Ten mi trošku připomněl starého dobrého Robin Hood: Legenda Sherwoodu nebo třeba Commandos. Pokud se přepnete do plížení, vidíte zorné pole jednotek, sledujete schémata jejich chůze a potichu procházíte kolem nich. Právě v té chvíli mi asi nejvíce vadil můj úhel pohledu s poměrně malým rozhledem, takže se občas stalo, že jsem do nepřátel prostě vrazila. Asi by nebylo od věci jej moci ovlivnit nebo zvětšit. Často jsem se tak po prostorách v případě plížení orientovala podle minimapy, ve které byli nepřátelé znázorněni červenou tečkou a já tak lépe viděla, kde se pohybují.
Když kapsy cinkají
Přejděme ale k poslednímu žánru, kterým je adventura. 1428: Shadows over Silesia vás nenechá jen tak projít bez zapojení mozkových závitů. Je tedy jasné, že budete muset sbírat předměty a používat je pro postup. Jelikož se jedná ovšem o poměrně velké 3D lokace, je vám hledání usnadněno zvýrazněním aktivním věcí (ovšem ne vždy, když máte najít skrytou věc, tak vám ji hra přeci neoznačí!). Některé jsou tu jen proto, aby vám zavazely v inventáři, jiné vám pomohou v soubojích a vlastně můžete posbírat ledacos. Na druhou stranu je potřeba si pořádně promyslet, co s sebou budete tahat, protože váš hrdina nemá neomezené místo v kapsách, takže při přetížení již nebude schopný běhat.
Vzhledem k omezenému inventáři je zajímavě vyřešena výzbroj a výstroj pro souboje. Předměty nemůžete prodávat a ve hře také sbíráte mince, takže za co budete nakupovat, je už od začátku jasné. V ruce můžete třímat jen jeden štít a jeden meč. Pokud si hrdina chce vzít další, ten, který třímá v ruce nyní, upustí. Když nejde prodat, proč by si jím přeci zahlcoval inventář?
Ještě bych se ovšem vrátila k mincím, které můžete nacházet zakutálené kdekoliv v jednotlivých lokalitách. Ačkoliv se občas v příběhu hodí, jejich větší využití jsem ve hře nepostřehla a staly se tak pro mne spíše symbolem pro získání achievmentu.
Další podstatnou věcí jsou lektvary, které poměrně často naleznete v lokalitách po truhlách, u nepřátel a podobně. Lektvary zde nejsou popsány, k čemu jsou, takže můžete jen odhadovat a vlastně je otestujete prvním vypitím daného typu, abyste se ujistili, jak je příště použít. Velmi mne ovšem potěšily účinky alkoholu, který je přeci nedílnou součástí těchto směsí. Hrdinu tak při vypití tajemného obsahu začne mimo jiné ovládat opilost a čím více lektvarů zároveň pozře, tím rozmazanější vidění a horší reakce má. Což může být velmi zajímavé, když jdete na nějakého zásadního nepřítele – je lepší se nalít všemi možnými lektvary, povzbudit všechny své dovednosti, ale být notně opilí s horším ovládáním nebo raději vsadit vše na čistou hlavu?
Za velkou pozornost také stojí rozmanité texty napříč příběhem, které sice nemusíte číst, ale ochudíte se o hlubší ponoření do historie a daných událostí. Můžete totiž nalézt náboženské texty, encyklopedie mystických věd, dobové události, smolné a účetní knihy a mnohé další, které vám odhalí smýšlení a fungování tehdejší společnosti.
Co je vidět na první pohled
Jak je na první pohled patrné, tohle není hra oplývající špičkovou grafikou dbající na detaily. Přesto má své kouzlo, vsází na vektory a vzhledem k většinovému zaměření na tmavé lokace a podzemní prostory vlastně ani nepostřehnete, že není vymydlená do nejhlubších částeček. Její jedinou slabinou se tak stávají videosekvence využívající prostředí hry, ve kterém pokud zazoomojí na postavu, tak není dobře vykreslená. Další takovou situací jsou louky, kterým chybí detail a je to jen zelená, zelená, strom, keř a zase zelená.
1428: Shadows over Silesia se odehrává na opravdu rozmanitých místech, od jeskyní a dolů, přes katakomby, města, husitský tábor nebo jen prosté lesní pěšiny. Vsází především na temné kulisy, ale neváhá sáhnout také po slunečných dnech, ve kterých jako kontrast se může nacházet jedna velká masakrová scenérie. Jenže ani slunce není to, co vás vždy čeká, protože počasí je proměnlivé, ranní mlhy zrádné a o protivném dešti ani nemluvě. Celkově tak s každou lokací dostáváte neokoukaný zážitek.
Ke zpracování bych ještě chtěla přidat také českou lokalizaci hry. Dnešní tituly, ač pocházejí od nás, ne vždy dostanou opečování v naší rodné řeči. Tento titul nejenže je v češtině otextován, ale především také nadabován, což si velmi cením. Sice by dabing zasloužil trochu více pozornosti třeba v porovnání s kultovním českým dabingem pro Robin Hood: Legenda Sherwoodu, ale i tak dobře doplňuje hru.
Zde bych chtěla také vyzdvihnout, že hra je uzpůsobená pro nevidoucí, nabízí tak jakýsi zvukový sonar pro přiblížení k aktivním místům, slovní popis dění nebo zvýšení kontrastu obrazu. Nejsem pro toto cílová skupina, ale doufám, že hra je opravdu vhodná pro širší hráče i s omezením.
Závěrem nutno podotknout, že za celým tímto dílem stojí jeden jediný vývojář – Petr Kubíček, což je opravdu velmi výborný výsledek na tak malý „tým“. Vydáním hry to ovšem nekončí, protože neustále přihlíží poznámkám od hráčů a titul stále optimalizuje a vyhlazuje poslední objevivší chybky. Pokud tedy chcete ovlivnit hratelnost, rozhodně se neváhejte ozvat.
Závěrečné shrnutí
1428: Shadows over Silesia je výborným českým počinem, který hlavní děj umisťuje do našich zemí včetně historických reálií, do kterých hráče parádně vtáhne. To vše se parádně snoubí s důležitým fantasy prvkem. Tak jako si pohrává s fungováním příběhu, stejně tak výborně propojuje RPG, stealth a adventuru, aby potrápil hráče různými styly hraní a neustrnul v monotónnosti. Škoda jen toho horšího ovládání, které může odradit. Za sebe ovšem doporučuji to nevzdat a hru pokořit celou, protože rozhodně si ji užijete.
Mohlo by vás zajímat
Zakoupit pro Steam | Stáhnout demo | Stránky hry
Název: 1428: Shadows over Silesia
Rok vydání: 2022
Žánr: RPG, stealth, adventura
Délka hraní: 20-25h
Vývojář: KUBI Games
Vydavatel: KUBI Games