Gothic je jednou z RPG her, které by se vám měli dostat do rukou. Nabídla spoustu zajímavých prvků, volný svět, ale také preferenční rozhodování. Mě samotné se nesmazatelně vryla do srdce a velmi ráda se k ní jednou za pár let vracím si proběhnout po lese mezi vlky nebo do hor bojovat s troly.
Díky tomu už mám nějaké své vlastní osobní postřehy z předchozího hraní a rozhodla jsem se pro vás, kdo se chystá s hrou Gothic 1 seznámit poprvé, obohatit o mnou nabyté poznatky. Doufám, že se vám následující informace budou hodit při začátcích ve hře a pomůžou vám s rychlejším postupem.
Věci zdarma se vždy hodí
Jak se říká, nikdo vám nedá nic zadarmo. To ale neplatí ve hře Gothic 1, protože když víte, kam se podívat a kde se zeptat, můžete získat do začátků pár věcí zdarma.
- Buster v Novém táboře naučí zdarma akrobacii
- Swiney ve Svobodném dole dá zdarma kopáčskou výstroj, ta sice není nic moc, ale na začátku cokoliv zadarmo se počítá. Nemluvě o tom, že do krčmy v Novém táboře se dostanete pouze za úplatek nebo jako kopáč či bandita, tak můžete s těmito kaťaty vyhazovače přesvědčit, že vy jste kopáč a máte vstup zdarma.
- V táboře v bažinách si od Fortuna můžete vzít denní dávku drogy (3ks)
- Ve starém táboře po splnění úkolu pro kuchaře Snafa budete dostávat denně zdarma misku ragú (3ks)
Každá zkušenost se počítá
Zkušenosti můžete tradičně nasbírat za plnění úkolů, zabíjení nestvůr, ale kde k nim přijít v počátcích hry, když ještě nejste dostatečně silní na některé výzvy?
- Když se dostanete do Starého tábora, držíte v rukou jednoruční meč, který ještě neumíte ani pořádně držet a vlastně souboj s čímkoliv a kýmkoliv je spíše otázka smrti než života. Pokud ve Starém táboře narazíte na Baala Parveze, velmi rád vás zavede do tábora v bažinách. Při té příležitosti vám vyčistí cestu a zkušenosti za zabité nestvůry se přičítají vám. To stejné směrem na Nový tábor může provést Mordrag po přijetí úkolu od Thoruse.
- 1. kapitola je zaměřená na vaše rozhodnutí, ke kterému ze tří táborů se přidáte. U všech tak dostáváte vedlejší úkoly a jeden hlavní, které v kombinaci vám pomohou s přijetím. Jenže zaměřit se pouze na úkoly tábora, který je vám sympatický, vás zbytečně připraví o dovednosti. Rozhodně neváhejte a plňte všechny vedlejší úkoly související s přijetím do všech táborů.
- Při použití některých předmětů poprvé za ně dostanete zkušenosti, např. za vykouření Mladého novice +5 exp, za vykouření Severního soumraku +10 exp
Sbíráme nuget po nugetu
Platidlem v tomhle světě se stává ruda, které není dostatek, protože buď je odvážena mimo trestaneckou kolonii nebo ji shromažďují mágové. S každým valounem rudy je tak potřeba počínat promyšleně.
- Pokud můžete, při transakci s obchodníkem raději využívejte směny jiných předmětů než rudy samotné, ta se pak bude hodit spíše u učitelů. Naopak se rudu snažte z obchodníků dostat.
- Jakmile si od Fortuna vyzvednete svůj denní příděl drogy, skočte ji prodat banditům a žoldákům v Novém táboře. Jeden kousek hodí sice jen 10 rudy (denně máte 3ks), ale ze začátku se počítá vše.
- Vyučte se zpracovávat zabitá zvířata, rozebrat je na drápy, kůži, atd. Zuby, drápy a kůži vás za poplatek (50-100 rudy) naučí vyjmout Aidan před Novým táborem nebo Drax před Starým táborem. Křídla z krvavých much vás naučí odejmout kniha Krvavé mouchy, kterou zakoupíte buď od Wolfa v Novém táboře nebo Kor Caloma v táboře v bažinách za 150 rudy (za 75 rudy ji můžete po přečtení opět prodat). Ačkoliv to je v začátku velká investice, rozhodně se vyplatí do ní jít co nejdříve, neboť nasbírané části vám to vše brzy proplatí.
Dovednosti a další tipy
A ještě mi to zbylo pár zajímavých všeobecných tipů na další věci zdarma nebo šetření.
- Vykouření první dávky trávy Přivolávač snů přidá +2 body magické energie
- Pokud splníte úkol od Horatia v Novém táboře, dostanete od něj +5 sílu.
- Ze všudypřítomných zabitých nestvůr získáváte tak kusy masa, které jsou výborným předmětem pro doplnění HP. Neunáhlete se ovšem a nejprve tohle maso opečte na pánvi, dodá vám pak výrazně více HP
- Po zahájení nové kapitoly se na některých místech (dřívějšího výskytu) opět doplní jedna příšera, takže pokud máte někde kompletně vyčištěno, neváhejte se tam při nových kapitolách proběhnout pro nějakého zbloudilého vlka či mrchožrouta.
- Neplýtvejte paklíči. Každá truhla má pro odemčení pevně danou kombinaci pohybů vpravo a vlevo, před jejím zdoláním tak stačí hru uložit, následně přijít používáním paklíčů na kombinaci a po opětovném načtení hry zadat zjištěnou kombinaci na první pokus. K celé hře vám tak bude stačit jeden paklíč, který vlastně „nikdy“ nezlomíte. Taktéž se v takovém případě zdá zbytečné investovat do zkušenosti páčení zámků.
Že ještě hru Gothic nemáte ve své poličce? Zakoupit ji můžete např. zde: Steam | GOG