Ať už to bylo o štěstí nebo o prokázání určité dovednosti, lidi vždy lákalo soutěžení o nějakou tu výhru, ideálně příjemný finanční obnos. A když se ke Kayle, která má do kapsy hluboko, dostane neznámá retro hra, která slibuje při jejím zdolání příjemnou částku, nedokáže dívka dlouho odolávat. Otázkou je, co dokáže taková honba za výhrou všechno člověku vzít.
Únik do retro her
Kayla to nemá jednoduché. V jejím životě se udála nejedna tragédie a nyní se snaží uživit sebe a svoji matku, která na tom není psychicky úplně nejlépe. Jenže tím, že i v práci se dokáže ozvat, to díky své pusy nemá nikde jisté.
Ještě že se jí může dostat oddychu u kamaráda Isaaca, který vlastní malý obchůdek se starou elektronikou. Doslova starožitnostmi, které potřebují patřičnou péči, aby se rozjely. A mezi novou dodávkou, kterou ještě Isaac nestihl projít, objeví Kayla hru z osmdesátek, která slibuje tučnou výhru.
To je přímo něco pro její kapsu, protože tyhle staré hry ne vždy byly vyhrány a výhry vybrány. Domluví se s Isaacem na večerní schůzku v kavárně, kde hodlají tenhle oříšek společně rozlousknout.
Nemastné, neslané Rozhodnutí nebo život
Když byl horor Rozhodnutí nebo život Netflixem ohlášen, ihned jsem si ho přidala do svých upozornění. Retro věci zbožňuji, takže film s hlavní zápletkou, která se motá kolem tajemné staré hry, to jsem si přeci nemohla nechat ujít.
Rozhodnutí nebo život ukazuje v hlavních rolích Iolu Evans, kterou můžete znát ze seriálu Prvních 100, po jejímž boku se také objeví Asa Butterfield, u nějž si rozhodně zapište do watchlistu snímek Enderova hra. Film se stává vlastně komornější, jiné postavy se zde spíše mihnou a hlavní děj táhnou víceméně tihle dva doplnění střídavě jinými postavami.
Proč tomu tak je? Protože přeci jen tohle má být horor, kde se umírá, takže tady nikdo dlouho nevydrží. A právě v tom je tak trochu háček a ani známí herci to nezachrání. Netuším, kde je cílovka, ale i Venom cílený na mladší publikum bez krve je daleko záživnější než tento paskvil. Smrt tady je, ale pokud nakouknete na trailer, tak vlastně uvidíte podstatnou část toho, co film nabízí. Umírání je nemastné neslané a třeba i jen slyšet po telefonu. Na obrazovkách se tak mihne možná tak čajová lžička krve.
I tak, všechna ta úmrtí, vraždy a „sebevraždy“ má na svědomí tajuplná hra, která prolíná film zajímavým nápadem. Ovlivňuje prostředí, promítá se do něj a zajišťuje speciální efekty, stejně tak, jako přináší na monitoru lahodný retro vzhled připomínající nyní již mrtvý žánr textových her. Snímek se snaží celé její fungování objasnit kombinací okultismu a programování, ale je to zbytečné mlžení. Nemluvě o tom, že hra sama o sobě je nedomyšlená a dějové posuny občas přinesou více otázek než odpovědí.
Chtěla bych závěrem dodat k Rozhodnutí nebo život něco pozitivního, ale už zbývá jen tak asi zmínit, že kamera a CGI vlastně také nejsou zrovna nejlepší. Celému filmu chybí atmosféra a kdyby mi někdo tvrdil, že je to film produkce Netflixu, tak tomu nebudu věřit, protože ti ukázali, jak parádně si s vizuální stránkou dokážou pohrát, promlouvat obrazem ještě než dojde na samotná slova. Tohle je ovšem veliké šlápnutí vedle.
Závěrečné shrnutí
Kdyby mi někdo řekl, že Rozhodnutí nebo život je studentský film, tak přivřu obě oči a řeknu, že je to parádní, že se fakt hoši snažili. Jenže od Netflixu čekám naprosto jinou úroveň než nedomyšlenost, schovávání násilí před kamerou nebo jeho jemnou podobu a vlastně i celkově horor bez atmosféry. Ten jeden bod nakonec z milosti dávám za myšlenku s retro hrou.
Vy si raději pusťte třeba film Úniková hra, kde se také rozehraje parádní hra, ačkoliv ne ta počítačová, ale klasická únikovka na vlastní kůži.
Rozhodnutí nebo život (Choose or Die)
Horor
Velká Británie v roce 2022
Délka: 84 min
Režie: Toby Meakins
Scénář: Simon Allen
Kamera: Catherine Derry
Hrají: Iola Evans, Asa Butterfield a další