Ne každý je na tolik odvážný, aby se pustil do neprobádaných území jen proto, že se tam má ukrývat nezměrné bohatství. To ale neplatí o téhle šestici udatných hrdinů, kteří se rozhodli vstoupit do podzemního labyrintu hradu Karak. Čí bude nakonec vytoužené bohatství?
Karak
Autor: Petr Mikša, Roman Hladík
Vydavatel: Albi
Rok vydání: 2017
Herní doba: 30-45 min
Počet hráčů: 2-5
Věk: 7+
Doporučená cena: 799 Kč
Karak je rodinná hra vytvořená českými tvůrci, která vás zavede do tajemného labyrintu plného nejen truhlic s poklady, ale také se spoustou nepřátel v podobě prokletých mumií, kostlivců šermířů nebo upištěných krys. Díky svým jednoduchým pravidlům její vysvětlení netrvá dlouho a mohou si ji zahrát hráči nehledě na věk a zkušenosti s deskovými hrami. Pokud tedy vaše návštěva doposud znala jen třeba Člověče nezlob se, Karak ji určitě nevyděsí a třeba se naopak stane vstupní branou do světa kouzelných deskových her.
A jak to tedy funguje?
Základem hry je náhodně si vylosovat hrdinu, se kterým budete bloudit Karakem. Proč je to důležité? Protože každá postava má své speciální schopnosti, které jí například dovolují plížit se kolem příšer, aniž by na ni zaútočily a nebo třeba umožňují procházet zdí. Není tedy jedno, zda hrajete za šermíře či lapku, za mága nebo černokněžníka, všichni mají své jedinečné výhody.
Samotný Karak pak při každé nové hře není stejný. Jsou to totiž hráči, kteří jej postupně prozkoumáváním staví. K tomu slouží kartičky obsahující chodby, místnosti nebo třeba speciální místa jako jsou léčivé fontány či teleporty.
Každý hrdina má omezený počet kroků, kterými se může pohybovat nejen po kartičkách již odhaleného bludiště, ale také svými kroky se nořit do neprozkoumaných vod… tedy spíše temnoty, která ukrývá svá tajemství.
V místnostech totiž vždy něco číhá, ať už líbivé poklady nebo děsivé nestvůry, kterým je potřeba se postavit. Na druhou stranu z nich může vypadnout něco, co se bude hráči v dalším posunu hodit, jako jsou zbraně zvyšující útočnou sílu, kouzla nebo třeba klíč k odemčení pokladu. Ale co na hráče v oné komnatě číhá, to rozhodne ruka osudu v černém pytlíčku, odkud si hráč slepě tahá žeton s příšerami nebo poklady.
Souboj probíhá velmi jednoduše, každá nestvůra má na sobě totiž číslo svého útoku. U hrdiny vnikajícího hloub do chodeb Karaku je to pak proměnlivé dle hodnoty hodu dvou kostek. I tuto hodnotu však mohou ovlivnit speciální schopnosti nebo postupně se plnící inventář, kde takový meč může najednou do útoku přidat hodnotu +2. Při prohře nestvůry z ní zůstává zajímavý předmět. Při prohře hráče se mu odečítá život ze zásobníku čítajícího celkem 5 životů.
Celkově každý si tu jede spíše na svém písečku, škodí se tu jen lehce – tedy pokud jste černokněžník nebo jste zrovna porazili mumii. Ta totiž uvrhne na vámi vybraného hráče kletbu a zruší jeho speciální schopnosti. Výhodou je, že tahle hra parádně funguje i pro dvojici hráčů, takže pokud neseženete parťáky ke hře, stačí vám honba za pokladem s vaším druhem/družkou či třeba spolubydlícím.
Jak vyhrát?
Hra končí v momentě, kdy je poražen drak jakožto hlavní boss celého podzemí Karaku. Na toho můžete díky náhodě narazit již během začátku, ale také klidně až na úplném konci prozkoumávání chodeb. Za dračí poklad je celkově 1,5 bodu, to ovšem neznamená, že hráč, který jej porazil, vyhrál. Nyní si totiž každý hráč spočítá poklady (1 truhla = ´1 bod), které při bloudění Karakem našel a ten dle bodů s největším pokladem je opravdový vítěz.
Obměna hry
Pokud se vám hra zdá jednoduchá a chcete ji lehce obměnit, můžete se domluvit, že hra také končí v momentě, jakmile některý z hráčů nasbírá 6 pokladů.
Další obtížnější variantou může být možnost poklady skládat do inventáře místo výzbroje a výstroje, čímž si dané sloty blokujete pro jejich původní využití.
Stylizace hry
Když jsem poprvé deskovou hru Karak nejen viděla, ale také si ji zahrála, pocítila jsem nostalgickou vlnu v podobě tahových PC her (třeba takové Brány Skeldalu, také od českých tvůrců!). Promyšlené chodby podzemí, magické zastávky a místnosti pro boje, kde se ukrývají třeba zrovna kostlivci.
Figurky představující hrdiny jsou pestrobarevně malovány, takže si svého hrdinu nemůžete splést a přeci jen jeho tvář (nebo záda) vidíte při toulkách bludištěm a nenahrazuje ho pouze klasická dřevná beztvará figurka. Stejně tak nestvůry a předmětové dropy z nich ač na jednom žetonu, přeci jen dobře promyšlené a jasně vykreslené, aby nedošlo k mýlce. Kresba je čistá, hravá, aby zaujala opravdu široké spektrum hráčů i přes fakt, že se jedná o poněkud temný motiv.
Rozšíření
- Karak Regent
- Karak – Noví hrdinové Sidhar, Kirima & Elspeth
- Karak – Figurky (základní hra)
- Karak – Figurky (pro dvě rozšíření)
Závěrečné hodnocení
Velmi jednoduchá hra vhodná pro malé i velké, kladoucí důraz především na náhodu, žádné strategické mechanismy. Díky tomu je srozumitelná i pro začínající hráče a spíše takovou odpočinkovou večerní pohodou s rodinou. Škodí se jen lehce a nikoliv pro hráče devastačně. Líbivá kresba a vždy jiný vzhled labyrintu nabízejí neopakovatelný zážitek.
Mohlo by vás zajímat
Zakoupení deskové hry | Pravidla ke stažení
Pro
- Velmi jednoduchá pravidla
- Hra pro všechny generace
- I přes temný námět pestrá grafika
- Odpočinková hra
- Také pro dva hráče
Proti
- Velký důraz na náhodu
- Žádná strategie