Tak jako Cesta do fantazie, tak i snímek Chlapec a volavka vezme zvědavého diváka do neznámého světa, který ani tentokrát není zrovna přívětivým místem a malého Mahita řádně otestuje.
Když se volavka stane průvodcem do světa za zrcadlem
Válka si vždy žádala oběti a nemusíte být nutně ve válečné frontě. Stačí být v bezpečí domova, svého města, jenže bombardóvání může válku a smrt přinést až k vašemu prahu. To se stalo osudným také Mahitově mamince, která vždy pomáhala lidem díky své práci v nemocnici. Jenže onoho večera nemocnici pohltí bomby a plameny a ona má zrovna službu, ze které se domů už nikdy nevrátí. To vše nese Mahito se svým otcem špatně, a tak se o rok později nakonec z města stěhují na poklidný venkov, kde na chlapce čeká jeho nová náhradní maminka.
Není ovšem jediná, kdo jej vítá. K domu totiž v den jeho příchodu přilétá volavka a dokonce drze propluje po terase, aby se s Mahitem přivítala. Nikdy dříve to neudělala a jak to tak vypadá, nyní má potřebu se zvědavě kolem nového obyvatele domu ochomýtat. I přesto pro něj není překvapivě tím nejzajímavějším, protože na pozemku stojí také stará zabarikádovaná budova.
Trailer k filmu Chlapec a volavka
Jaký je poslední film Hajaa Mijazakiho?
Není to poprvé, co slyšíme prohlášení od známého filmaře Hajaa Mijazakiho z japonského studia Ghibli, že je to od něj již poslední snímek, který divákům představuje. A je potřeba zmínit, že od předchozího jeho počinu Zvedá se vítr uplynulo už neuvěřitelných 10 let. Bude to tentokrát opravdu naposledy, co se s novou tvorbou tohoto velikána animovaných filmů setkáváme nebo se ještě pokusí znovu navrátit? A jaký je jeho možná poslední film?
Chlapec a volavka představuje mistrovské dílo, které odráží Mijazakiho typická schémata jako každodenní život, láska k přírodě, ale i k samotnému jídlu. Dokonce zde naleznete i moment, kdy se autor odkazuje na svoji lásku k letadlům, ačkoliv do vzduchu tentokrát nevzlétneme. Celkově ale máte pocit, že se tentokrát Hajao Mijazaki ohlíží také za vlastním životem. Za matkou a otcem, jejich osudy a prací, stejně jako stěhování a nové školy. To vše v odkazech hned z počátku promítá na filmové plátno, aby vytvořil malému Mahitovi půdu pro dechberoucí fantasy dobrodružství.
Ačkoliv se chlapec nejprve vyrovnává s novou situací, rodinou, školou a prostředím, přeci jen postupně začneme tušit, že tady bude něco víc než jen obyčejné životní etudy. Zvláště potom, co se volavka dožaduje chlapcovy pozornosti, poté se v jedné ze scén zazubí a nakonec i promluví. Film nás postupně odvádí do podivného světa, kde je všechno možné.
Tak jako vždy, i nyní nám přináší příběh, v jehož kulisách zkoumá rodinné vztahy a vazby. Otvírá otázku vztahu mezi matkou a dítětem, promlouvá o tom, kdo je to matka a jak silná mateřská láska může být. Tentokrát dává do popředí také vyrovnávání se se smrtí té nejbližší osoby. To vše v kontrastu fantaskního světa, do kterého se Mahito svým přičiněním dostane. Nejsou to ovšem jediná témata, která se prolínají dějovou linkou a odkazů na náš život a zamyšlení se nad naší budoucností je zde více.
Nejprve vyprávění v novém světě působí notně chaoticky, než do sebe začnou jednotlivé dílky puzzle zapadat. I přesto je nutno poznamenat, že tentokrát je příběh opravdu hutný a rozhodně bych se nebála celkový čas natáhnout a pořádně si vše do detailu užít. (Nemohla by být prostě prodloužená verze pro fanoušky jako třeba v případě Pána prstenů?)
Kromě toho jako by Chlapec a volavka postrádali lehkost a svižnost jeho ranějších děl. Působí to těžkopádněji a zachvátí vás podivný skličující pocit, za který nemůže jen úmrtí hned na počátku filmu, ale také místy taková tajemná, až potemnělá hudba, při které máte pocit, že by klidně pasovala k prohledávání strašidelného domu. Ale i přesto vás čekají mnohé záběry typické svou jasností, pestrými barvami a hlavně všeobjímající přírodou.
Celkově mne překvapilo, kolik v kině bylo rodin s malými dětmi a to třeba i pětiletými. Možná si na první pohled řeknete – animáky, ano, to bude pro děti. Možná i vzhledem k věku mladého hrdiny a jeho pouti do „světa za zrcadlem“. Chlapec a volavka ovšem opravdu především promlouvá o těžkých vrstvách vztahů, je to takové rodinné drama odehrávající se na cizí půdě. A pokud si i přesto říkáte, že dětem stačí obraz, pak jen dodám, že se v snímku opakovaně objevují personifikované andulky, které rády baští lidi a pronásledují našeho hlavního hrdinu s nožem a vidličkou. Prosím, neberte malé děti na tohle do kina a raději si užijte všechny ty vrstvy příběhu, které si pro vás Hajao Mijazaki připravil, sami.
Otázkou tak zůstává, jestli si dokáže tento film získat také diváky, kteří nejsou fanoušky animované produkce pro mládež až dospělé či přímo studia Ghibli. Můj muž řekl, že si snímek užil, ale nutně by jej nepotřeboval vidět na velkém filmovém plátně, kdyby nebylo mě. Já jakožto milovnice této tvorby jsem si to vše na plátně naopak velmi vychutnala a závěr mne dokonce dostal tak do kolen, že jsem se u filmu jako takového po dlouhé době rozplakala. Nemyslím si, že televize by mi dokázala zprostředkovat tak plnohodnotný a omračující zážitek jako kino – tedy alespoň ne tak efektivně. Takže jít do kina nebo ne? To už je zcela na vašem uvážení, jestli je produkce studia Ghibli a Hajaa Mijazakiho to pravé pro vás.
Závěrečné shrnutí
Ačkoliv Chlapec a volavka může svým vzezřením mást, tohle je film spíše zaměřený na dospělého diváka. I když nám představuje koncept Alenky v říši divů, ve svém nitru řeší těžkosti vztahů matky a syna, ale nakousává i třeba křehkost našeho světa. Je to spíše taková mistrova závěrečná balada v lehce sklíčenější podobě, jako by se opravdu se slzami v očích loučil s tímto světem své tvorby. (Ale třeba vše bude ještě nakonec jinak, jak se šeptá.)
Chlapec a volavka (Kimitači wa dó ikiru ka) Japonsko v roce 2023 Délka: 125 min Žánr: Animované dobrodružné fantasy Režie: Hajao Mijazaki Knižní předloha: Genzaburó Jošino Scénář: Hajao Mijazaki Kamera: Acuši Okui Hudba: Džó Hisaiši
→ Můj web o cestování
aneb nechejte se inspirovat rozmanitými zákoutími v České republice i zahraničí
Knižní podcast
Podcast Knižní drbárna, který natáčím společně se spisovatelkou Jitkou Ládrovou, si můžete poslechnout na Spotify nebo YouTube. Nová epizoda vás čeká každé druhé úterý.
Nejnovější díl: Co je náplní práce redaktora? A posílat rukopis do více nakladatelství? | Host: Jiří Štěpán
Podpořte mne
Již nyní zde naleznete například záznam z besedy se spisovatelkou Michaelou Merglovou nebo Terezou Matouškovou.
Čtenářský klub – společné čtení
V červenci čteme první díl legendární série Trpaslíci od Markuse Heitze, tak se neváhejte zapojit. Zakupte si knihu nebo audioknihu ještě dnes. Společné setkání proběhne na Zoomu 2. srpna:
We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.
Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.
Essential Website Cookies
These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.
Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.
We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.
We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.
Other external services
We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.