Ve středověku to člověk nikdy neměl lehké, ať už byl nízkého postavení nebo šlechtic. Mor si totiž nevybírá a když jednou udeří, bere všechny bez rozdílu. Vítejte ve Francii v období 14. století, kdy se na lidská obydlí řítí zuřivé krysy, které ty šťastnější pouze poobědvají. Ty méně šťastné nakazí smrtící chorobou, která je bude stravovat dny.
Krutý středověk
Jako patnáctiletá šlechtična Amicia jste zrovna na lovu se svým otcem. Že bere dceru a ne syna na takovou výpravu? Protože malý Hugo je těžce nemocný a svůj pokoj neopouští, zatímco jeho matka se snaží různými lektvary něco udělat s jeho stavem. Vždyť ani samotná Amicia svého bratra v podstatě nezná, jak je ten malý odříznut od veškerého vnějšího světa.
Jenže jsou dny, kdy se všechno změní. Třeba když se z lesa vyřítí horda masachtivých krys nebo když vám inkvizice zaklepe na dveře. Vždyť šíření krys a moru je trestem boží a je potřeba najít obětní beránky pro jeho uklidnění.
Našlapujte tiše, nejen inkvizice je vám v patách
Především jako Amicia se společně s bratrem a postupně se měnící družinou plížíte krajinou, abyste se skryli ve dne před inkvizicí a v noci před řáděním krys. Jedno je jisté – doma již není bezpečno a je potřeba nalézt doktora pro malého brášku.
Hra dominantně využívá prvku plížení, logického přemýšlení a využívání prvků okolí. To je vám usnadněno tím, že aktivní předměty občas bílé probliknou. A pokud byste si přeci jen nevěděli rady, většinou Hugo nebo někdo z družiny vám napoví, kudy dál, stačí jen pozorně naslouchat. Zabloudit tady ovšem nemáte kde, hra je koridorová, takže se jedná jen o myšlenku projití stále kupředu přes nastražené překážky.
Kromě toho se občas dočkáte akčních úseků, kdy musíte běžet a v rychlosti správně reagovat nebo například soupeřit s tzv. kapitolovým bossem. To jsou chvíle, kdy je potřeba vhodně reagovat a každá chyba je potrestána. Naštěstí zdejší ukládací systém, který před každou pasáží sejvne hru, se vám postará o nepřetržitý zážitek. Po vaší smrti vás hra hned obnoví na poslední dosažené místo.
Hra je tak plynulá, plíživé sekce většinou nepřinášejí větší výzvu či obtížnost a akční pasáže zvládnete během první 5 životů, nejvýše po 10 životech už budete vědět princip a mít v ruce gryf, jakým se prosmýknout dále. Na celomístnosťové puzzle pak přijdete většinou intuitivně bez většího záseku.
Tíživá atmosféra a silný příběh vás pohltí
Dominantním prvek A Plague Tale: Innocence se tak stává samotný příběh. Postavy si spolu vykládají i v průběhu vaší pouti krajinou, ovšem nečekejte nějaké rozvětvené rozhovory, řeč je zde předem daná a vy tak nemáte možnost jakkoliv ovlivnit, jak se postavy projeví a rozhodnou. Možná i proto jsou jejich charaktery plnější a bohatější. Sdílíte všechna ta dilema Amicie i malého Huga, kteří to nemají vůbec jednoduché. Příběh tak plyne přirozeně, vy se dříve nebo později zamilujete do obou z nich a budete chtít vědět, jak tohle děsivé dobrodružství skončí.
Neberte to z popisu ovšem jako procházku růžovým sadem dvou sourozenců, ačkoliv tím sadem se z počátku budete také plížit. Hra je temná a nedá vám oddechnout jak v noci, tak ani ve dne. Jak krysy a mor postupují světem, přibývá mrtvol a vy dokonce na vlastní oči vidíte, jak lidé umírají pod útokem krys a jsou za živa ohlodání. Jedinou obranou proti těmto netvorům z temnot se tak stává jim tolik nepříjemné světlo. S vizuálem jde ruku v ruce hudba a zvuk, který koresponduje s atmosférou dané situace, dokáže ji vhodně prohloubit. Třeba při takovém plížení kolem stráží slyšíte Amiciin dech a doslova trnete hrůzou, zda nejste moc hlasití a nebudete odhaleni.
Už z výjevů, které popisuji výše, musí být jasné, že tahle hra nebude vhodná pro děti a slabší povahy. Pachuť smrti tu je na každém kroku a mrtvol rozprostřených kolem sebe se jen tak nezbavíte. Občas k nim dokážete také nějakou přidat, vždyť se to v tom davu ztratí.
Květinu do vlasů pro hezčí den
Hra se ovládá velmi jednoduše základními pohybovými prvky, plížení přes C, dále už jen klávesou E pro sběr a klávesou Q pro využití pomoci některého ze společníků na předem daných místech. Kde se dá E, Q a SPACE použít, to vám prozradí i samotná hra v blízkosti daného prvku. Střelba z praku je zcela intuitivní přes míření s pomocí myší, kdy se vám zásah na aktivní (a správné) místo rozsvítí žlutě – pak nemáte šanci minout.
Co se mi líbí, jsou občasné nenápadné odbočky od vaší hlavní cesty, kde můžete narazit na doplnění zásob, nějakou sběratelskou věc nebo třeba útržek ze života některého ze společníků. Nikdy tak není na škodu dávat větší pozor, zda nemůžete někde odbočit.
Co vlastně sbíráte do zásob? Nejprve jen munici ve formě kamenů do praků, ale váš inventář se postupně rozroste, jak se naučíte z různých prvků míchat rozličné alchymistické lektvary různě využitelné na inkvizici či krysy. Kromě toho do zásob sbíráte také předměty, které vám pomohou vylepšit vaši výzbroj a výstroj, nejprve tedy pouze na předem daných místech u kutilských pultíků, ale později to možná zvládnete na koleni kdekoliv.
Sběratelské věci jsou vám k použití k ničemu. Je to spíše prvek, který vás nutí šmejdit hrou, pokud toužíte mít vše nalezené na 100%. Nejvíce se mi líbil Hugův herbář, kdy se sbíraly květiny. Ke každé kapitole se můžete zpětně vrátit a vidíte také status, kolik kterých sběratelských prvků tam naleznete a zda jste sesbírali již vše. Pro kompletionisty naprostá lahůdka.
Závěrečné hodnocení
Pokud máte rádi silné příběhy s propracovanými postavami a nadupanou atmosférou, A Plague Tale: Innocence je hra dělaná přímo pro vás. Nebudete moci přestat hrát, dokud se nedozvíte, jak to nakonec všechno dopadne. Škoda jen menší obtížnosti hry jako takové. Oceňuji automatický ukládací systém, který tak zajišťuje plynulé vychutnání hry bez přerušování.
Zajímavé odkazy
Název: A Plague Tale: Innocence
Rok vydání: 2019
Žánr: akční
Délka hraní: 10-15h
Vývojář: Asobo Studio
Vydavatel: Focus Home Interactive
Ale toto vypadá velice lákavě, myslím, že to doporučím ségře, té by se tato dějová linka mohla líbit! :D Nedávno dohrála Laru Croft a myslím si, že toto by mohlo hezky navázat stylem hry :D
Dějová linka je opravdu hodně silná, snad se bude sestře líbit. Přeci jen, Lara mi přišla taková akčnější :)