Co když vaše vysněná hra ve virtuální realitě nezačne hrdinskou výpravou, ale v zapáchající bažině, odkud není úniku? HEX: Bažina otevírá český LitRPG žánr a dokazuje, že herní svět může být stejně krutý jako ten skutečný.
Zuzana Strachotová, Tomáš Košek – Bažina
Série: HEX (1) První české vydání: 2024
Zuzana Strachotová je česká spisovatelka, jejíž tvorba se pohybuje na pomezí dystopie, sci-fi a fantasy. Debutovala románem Devět dní (2017), pokračovala tituly Devět nocí (2019) a Vypůjčený čas (2023). V roce 2024 vstoupila do subžánru LitRPG společně se svým mužem knihou HEX: Bažina, která je prvním dílem série HEX. V knihách se jí odraží nejen její obliba v počítačových hrách, ale také zkušenosti s čínským bojovým uměním Wing Chun. Tomáš Košek se už od mládí věnoval tvorbě počítačových her, deskovek a komixů. Nyní je herní vývojář, který pracoval na hrách jako Space Engineers a v současnosti je angažován ve vývoji pro Bohemia Interactive (projekt Ylands). LitRPG trilogie HEX, kterou píše společně se Zuzanou Strachotovou, je jeho prvním knižním projektem, v němž uplatňuje znalosti ze světa her.
Každý na to čekal. Až se spustí servery nové úžasné hry ve virtuální realitě ukrývající se pod názvem Inevitable. Někdo si tím chce zpestřit už tak nudný život a jiný, třeba Leona, vyřešit své dosavadní dluhy. Jelikož má zkušenosti s hraním, vidí v tom velikou výhodu a předplatí si brzký vstup s lepší startovní pozicí.
Jenže tenhle nápad má spousta lidí a najde se i spousta podvodníků, a tak se na Leonu chystá ten nejhorší možný kousek území, o kterém nesnila ani ve svých nejhorších nočních můrách. Ocitá se v bažině a její situace je každým momentem připojení do hry horší. Nemluvě o tom, že takhle s těžkým startem bude velmi rychle zaostávat za ostatními.
Pod drobnohledem
Žánr LitRPG není něco, co by psali čeští spisovatelé. Tedy až donedávna, kdy se současně vynořily tituly Kód Mýtina a HEX: Bažina. Proto jsem se rozhodla vyzkoušet také něco z našeho českého rybníčku, protože téma her je mi blízké a moje volba nakonec padla na HEX.
Tahle série patří k těm výjimečným, které jsou psány dvěma spisovateli, kdy zde to probíhalo taktéž poněkud netradičně. Základní příběh je totiž plně v režii Zuzany Strachotové jakožto hlavní spisovatelky. V knize ovšem naleznete průběžné statistiky postav, které se proměňují dle situací (důležitá je každá rána i každý zkušenostní bod) a to vše propočítává a sepisuje právě Tomáš Košek tak, aby to odpovídalo herní skutečnosti. Pokud tedy máte rádi až takovéto detaily, jistě si u vás HEX: Bažina blejskne.
Hlavní hrdinka Leona, či herně Leora, má velmi jasný plán se svou hrou, který je ale už od počátku naprosto zničen. Ona se ale nevzdává a velmi kreativními způsoby se vypořádává se svou situací i nastávajícími úkoly. Úkoly tak nejsou ploché, ale Leora do nich vnáší zajímavá řešení a využívání dovedností.
Herní prostředí, systémové hlášky, zapojení skupinových chatů a mnohé další vás plně ponoří do hry, cítíte z toho doslova ten virtuální svět a rozhodně si ho nespletete s dalším kdejakým fantasy. (Já sama se musím přiznat, že dokonce ve mně prostředí a určité scény vyvolaly nostalgii a mnohdy jsem si zdejší svět představovala jako ze hry Brány Skeldalu. Mimochodem, také česká práce.)
Ačkoliv je to MMORPG, rozhodně nečekejte, že se ztratíte v mase postav. Všechny stěžejní postavy jsou do knihy servírovány postupně a dokonce tak pozvolna, abychom měli prostor poznat i samotnou Leonu. Všechny postavy mají rozmanité charaktery, takže si jistě najdete toho svého oblíbence. Jako já orčí šamanku Penelopu Pivoňkou s její oblibou v růžové barvě.
Co je důležité zmínit, tak kniha není ukotvena pouze ve virtuální realitě, jak je mnohdy zvykem. Naopak Leona ukáže svůj pravý charakter i skrze skutečný svět, ze kterého do hry uniká. Realita se tak stává důležitým hnacím motorem příběhu a vlastně i Leoniny motivace.
Celkově HEX: Bažina je svižné, čtivé, přímočaré dobrodružství, které nepředkládá žádné obtížnější témata na zamyšlení čtenáře jakožto intriky či politikaření. Naopak se může kniha stát příjemným odpočinkovým prvkem po práci, který má tempo, má akci a kombinuje toliko oblíbené RPG hry a jejich prvky.
Ukázka z audioknihy HEX
Audioknižní zpracování
Pro audioknižní podobu byli vybráni hned dva interpreti a to Filip Jančík a Nikola Heinzlová.
Filip Jančík je český herec a dabingový režisér, který pravidelně hrál již od dětství v pražském Divadle Jiřího Wolkera. Objevil se také na televizních obrazovkách ve filmech jako jsou Záhada hlavolamu, Král sokolů nebo Collete. Jeho hlas můžete znát skrze dabing z filmů a seriálů jako je Krok za krokem nebo Můj přítel Monk. Kromě toho se věnuje také audioknihám, kdy mezi jeho interpretace patří např. série Temný elf od R.A. Salavatore, série Materia Prima od Adama Przechrzta nebo knihy od Briana W. Aldisse.
Nikola Heinzlová je česká herečka studující herectví na DAMU. Ačkoliv stále studuje, již nyní jste ji mohli spatřit skrze televizní obrazovky, kde se objevila např. v seriálech Tátové na tahu, Policie Modrava nebo třeba Zoo. Mezi její audioknižní interpretace pak patří Mé sladké šestnácté století od Rachel Harris a Kulhavý poutník od Josefa Čapka.
Možná si říkáte, že když je hlavní postavou žena, je přeci jasné, že se namluvení knihy ujme primárně také ženská interpretka. Ono se to celkově nabízí, ale opak je pravdou. Dominantním hlasem audioknihy HEX: Bažina je Filip Jančík. Přiznám se, že to pro mě bylo překvapující, ačkoliv na druhou stranu musím uznat, že výborná volba.
Dává příběhu tempo a energii skrze hlas, výborně s ním pracuje skrze situace a potřebné emoce. A to jsem ještě nezmínila ani jeho intonaci a tvarování hlasů jednotlivým postavám do úst. Ačkoliv se jedná i o ženskou postavu, rozhodně to není nic, co by trhalo uši, naopak se pousmějete, jak si s tím výborně poradil a příjemně se audiokniha poslouchá.
Na interpretku Nikolu Heinzlovou pak připadl sice menší, ale o to zajímavější úkol. Jelikož je kniha plná systémových hlášení, statusů a statistik postav, které si vylepšují schopnosti a podobně, právě tyto pasáže byly touto herečkou namluveny. Hlas ještě mírně poupraven, aby opravdu zněl jako systémové hlášení ze hry, takže vás ještě více ponoří do příběhu a jeho vlastní reality.
Obsahová upozornění
Násilí, smrt (ve hře)
Herní závislost
Protizákonná činnost
Slovo závěrem
Kniha dělaná přímo od hráčů pro hráče, takže pokud jste se v tomhle identifikovali, rozhodně je HEX: Bažina titul, který se vám zalíbí. Dbá na detail ohledně herních statistik a logického (nenahodilého) postupu postav. Knižní verze je bohatší o průběžné profily a statistiky hráče, což se může v audioknižní podobě ztratit. Ovšem i ta má co nabídnout a svým zpracováním parádně vtáhne do děje a obklopí čtenáře dojmem herního prostředí.
Autor: Zuzana Strachotová, Tomáš Košek Interpreti: Filip Jančík, Nikola Heinzlová Série: HEX (1) Název: Bažina Žánr: LitRPG Délka: 15 h 7 min Vydavatelství: Audioteka, Fantom Print Rok vydání: 2025
Podpořte chod této stránky a pořádání čtenářského klubu skrze Patreon. Každý měsíc tam naleznete záznam besedy s vybraným českým spisovatelem.
Čtenářský klub – společné čtení
V září nám bude dělat společnost kniha Lokýnka ze Smaragdového moře od spisovatele Brandona Sandersona, tak se neváhejte zapojit a zakupte si knihu ještě dnes. Společné online setkání proběhne v pátek 3.10.2025. Program je následující:
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.Souhlasím