Nejnovější kniha od spisovatelky S.S. Yambao si pohrává s myšlenkou důležitosti našich voleb, jak ovlivňují naši minulost i přítomnost. To vše rozehrává na pozadí divokého a nespoutaného příběhu, který boří všechna pravidla, aby vytvořil doslova snový svět. Tedy jak pro koho.
Samantha Sotto Yambao – Water Moon
První vydání: 2025
Samantha Sotto Yambao je indická spisovatelka, která má na svém kontě hned několik fantasy knih pohrávajících si s rozmanitými tématy včetně cestování časem. Jejími dosud napsanými tituly jsou Before Ever After (2011), Love and Gravity (2017), A Dream of Trees (2019) a the Beginning of Always (2020). Kniha Water Moon (2025) je jejím posledním titulem, který plně odráží profesionálního snílka v autorčině osobě.
Když se Hana probudí, ví, že tohle ráno bude jiné než všechna předešlá. Má se totiž stát novou vedoucí rodinné zastavárny a přivítat své první zákazníky. Jenže to netušila, jak moc odlišné tohle ráno bude.
V jejím obchůdku je naprostý chaos, všechno rozházené, jako by zde řádil nějaký zloděj. A ke všemu není po jejím otci, ani vidu ani slechu. Když si zběžně prohlídne včerejší směny, zjistí, že ten nejcennější nabytý majetek zmizel. Musí se vydat nejen po stopě zloděje, ale také svého zmizelého otce, aby se vše mohlo vrátit do starých kolejí.
A právě v ten moment se otevřou dveře, aby uvítaly jejího prvního zákazníka.
Ukázka z knihy Water Moon
The woman glanced around the room. “This is the restaurant?”
“No. This is my pawnshop.”
“Is the restaurant upstairs?”
Toshio shook his head. “It is not.”
A wrinkle deepened across the woman’s handsome forehead.
“You must be tired from standing in line this whole time. Perhaps you’d like to sit for a while?” Toshio gestured to a low table surrounded by a set of silk fl oor cushions in a corner of the room.
The woman tilted her chin and touched her thin lips. “I . . . I could have sworn that this was the restaurant. I watched the man in line in front of me walk through its door. I saw tables and chairs and . . .” She dipped her head in a small bow. “I am sorry for bothering you.”
“There is no need to apologize. May I off er you something to drink? Some tea?”
“Thank you, but I— ”
“Please, I insist. It is no trouble at all.” Toshio walked out from behind the counter and called over his shoulder, “Hana? Will you bring out some tea? We have a guest.”– strana 9, kapitola Two: Ishikawa Toshio’s Last Client
Pod drobnohledem
Možná vám přijde úvod do děje poněkud obyčejný. Co kdybych vám ale řekla, že tahle zastavárna vykupuje lidská rozhodnutí, kterých litujete. Které nemůžete vytěsnit ze svého srdce a neustále je přemítáte v hlavě, co by se stalo, kdyby? A zbavit se takových myšlenek nemůže jen tak ledaskdo, protože k téhle zastavárně nevedou žádné ukazatele. Nachází se totiž v jiném světě a jen vyvoleným, kteří míří do jisté restaurace na ramen, se povede projít dveřmi trochu jinam, než zamýšleli.
A tento jiný svět má spoustu svých vlastních pravidel a skutečností, které u nás nefungují. Třeba to, že se tady neplatí penězmi, ale přesto si každý obchodník dokáže velmi obratně říct, co za své služby výměnou chce. A že by to byl problém? Ale kdeže, vždyť tašky jsou bezedné a míří do vašeho domu, takže z nich můžete vytáhnout naprosto cokoliv, stejně tak jako skrze ně položit čerstvé jídlo na jídelní stůl.
Veřejná doprava? Jistěže, formou louží nebo třeba skrze písně a těch možností je tu celá řada. Stejně tak jako vodou oddělených ostrůvků a rozmanitých lokalit, které dokonce mohou vypadat jako na papíře namalovaná lineární kresba.
Jak jistě cítíte, je to naprosto neuchopitelná realita, ve které je všechno možné. Některá pravidla zde selhávají a nesnažte se do hloubky dumat a hledat zde logiku. Tenhle svět je spíše takovým druhem snu, na kterém se necháte unášet stejně jako jeden z našich hrdinů.
V popředí se nám ponejprve představí Hana jakožto čerstvá zastavárkyně a k ní se přimotá z našeho světa Kai, vědec, který nehledá pomoc, ale naopak se rozhodne ji nabídnout, aby tak mohlo začít jedno velké, neuvěřitelné dobrodružství.
Charaktery bohužel nejsou více prokreslené a nechovají se ke svému věku (Hanna má 21 let, Keishin má za sebou doktorát, takže ještě starší). Spíše jako puberťáci, které nic nesvazuje. U Keishina bych to ještě pochopila ve smyslu, že si připadá jako ve snu a stejně tak zodpovědně a na úrovni se chová (protože ve snu pro nás přeci jen padají naše vlastní pravidla a hranice). I tak se pocit, že hledíme na dospělé hlavní hrdiny, poněkud vytrácí.
Vztah vznikající mezi nimi je citelně povrchní, což ale vzhledem k okolnostem, že náš mužský protagonista se ocitl na neznámém místě svazaným neznámými pravidly a je nucen se spolehnout na Hanu jako svou průvodkyni, poněkud objasňuje jeho jednání.
Přesto mne mrzí, že hlavní postavy na rozdíl od těch vedlejších nemají hloubku a nejsou tak zajímavé a sympatické. Kniha si pohrává také s časovými osami, vykresluje věci v minulosti, ale často právě z pohledu vedlejších postav, které ačkoliv svými činy ovlivnily aktuální dění, jsou to právě jejich charaktery, které dané linky obohacují. Koho jsem si nejvíce zamilovala, je pak překvapivě Haruto, na kterého ovšem narazíte až v pozdější fázi knihy. A je to vlastně jeho případ, kdy opravdu velmi pocítíte, jak v tomto druhém světě je vše předem nalinkované, každý má předem daný osud, a proto jsou volby z našeho světa tak ceněnou komoditou.
Celkově se kniha nad možností volby a variabilitou našich rozhodnutí pozastavuje, aby nám ukázala, jak důležité tyto momenty mohou v životě být. Díky tomu míří ke konci, který je sice v mnoha svých bodech překvapující, v celkovém ohledu ovšem možná trochu více překombinovaný a urychlený. No kdo by v tomhle světě nechtěl setrvat déle a dozvědět se více podrobností?
Mám zde ještě jednu výtku, kterou bych chtěla upozornit na příležitostné používaní japonských slovíček v textu, které mnohdy takto „honosně“ se snaží pojmenovávat běžné věci, dát jim výjimečný nádech. V případě použití cizího jazyka bych ovšem uvítala nějaký ten překlad pod čarou nebo alespoň slovníček na konci knihy.
Vydání Illumicrate
Celkově se této knize dostalo hned několika exkluzivních vydání. Vedle Illumicrate určitě zmíním to od Owlcrate a dále další v běžném prodeji s barevnými ořízkami a dokonce s přebalem, který jde složit jako origrami do loďky. Já se ale společně s vámi podívám právě na vydání od Illumicrate, které mám doma.
Ačkoliv u Illumicrate bývá zvykem, že většina jejich knih má jen poupravenou obálku od nakladatele, tentokrát se jednalo o originální design, který měli na svědomí umělci @josee_smzk a @chattynora. Musím také vyzdvihnout fakt, že obrázky na vnějších (@danlinz_art) i vnitřních (@hoanglapdoan) deskách reflektují konkrétní momenty a scény z knihy, které velmi snadno rozpoznáte. Kniha má také barevnou ořízku (@josee_smzk), která koresponduje s motivem na přebalu knihy a je nejen zboku, ale také shora i zespoda.
V knize je také natisknut digitální podpis spisovatelky a taktéž její úvodní dopis. Oceňuji, že se jedna o dopis psaný strojově a nikoliv rukou. Navíc má také krásně zpracované nakreslené okraje s dekorativním draky.
Obsahová upozornění
- násilí, smrt
- smrt rodiče
- násilí na dětech
- porod
- intimnější moment
Slovo závěrem
Tahle kniha na mě opravdu hodně dýchla nespoutanou pohádkovostí, jakou můžete znát například z filmů od studia Ghibli. Něco neuvěřitelného s jedinečným zážitkem. Příběh a svět, nad kterým nesmíte hlouběji dumat a jen se nechat unášet k překvapivému vyústění. Kniha vhodná pro všechny snílky, kteří se najdou v magickém realismu.
Autor: Samantha Sotto Yambao
Název: Water Moon
Žánr: Magický realismus
Počet stran: 384
Vazba: Pevná s přebalem a s barevnou ořízkou
Edice: Illumicrate
Nakladatelství: Bantam
Rok vydání: 2025